Cele șapte păcate păcate ale Hollywoodului de Oriana Fallaci - Editura Lebăda neagră - recenzie

Cele șapte păcate păcate ale Hollywoodului, de Oriana Fallaci – Editura Lebăda neagră – recenzie

Cele șapte păcate păcate ale Hollywoodului

Autor: Oriana Fallaci

Editura: Lebăda neagră

Anul apritiei: 2021

Nr pagini: 248 pagini

Categorii: Beletristică, Literatură universală

  Cele șapte păcate ale Hollywoodului, romanul de debut al autoarei Oriana Fallaci, prezintă povestea văzută prin intermediul unui jurnalist a celei mai mari iluzii a cinematografiei mondiale. Am fost la Hollywood nu o dată, am rămas acolo o lungă și insuportabilă vară, am intrat în casele vedetelor, am mâncat cu ele, am făcut baie în piscinele lor. Le-am suportat lacrimile, minciunile și aroganța… .  Așa începe cartea pe care îmi propun să o aduc în atenția celor interesați de mirajul din spatele marilor ecranizări de altădată. O incursiune în locul unde filmele adorate de generații au scris pagini memorabile din cinematografia americană, relatată de autoarea, care a dovedit în timp că respectă adevărul și nu îi lipsește “pulsul acela de originalitate”, nu poate fi decât fascinantă.

   Realitatea prezentată de autoare este diferită de tot ceea ce credeam că știm. Actori celebri, regizori și scenariști de marcă, cu ale lor filme care ne-au încântat și continuă să o facă, sunt prezentați într-o lumină care lasă loc unor interpretări neplăcute. Locul, în sine, pare desprins dintr-un film cu buget redus, unul ce lasă multe scaune libere în sala de difuzare. Unde este strălucirea, farmecul și amploarea din amintirile noaste, întreb numai….

  ,,Tot Hollywoodul plutește în petrol, sufletul și sângele cinematografiei americane, și nici măcar delicatul parfum al portocalilor și magnoliilor nu reușește să-i stârpească mirosul. Seara, când vântul matură dealurile, acest derutant amestec de parfum de flori și mirosul uleios ți se oprește în gât, lăsându-te perplex și oarecum îngrețoșat. Da, aerul de la Hollywood este greu de respirat și nu există vreo esență franțuzească în stare să poată alungă dintr-o diva duhoarea inconfundabilă a orașului ce i-a adus gloria”.

  Încercarea de a i se vinde un loc de veci, celebru evident, este ilară ținând cont de perioada scurtă pe care urmează să o petreacă în Cetatea filmului, dar concretizează starea existența aici. Totul se rezumă la extravaganță și faimă.

  ,,În timpul priveghiului, ați prefera să stați așezată, întinsă pe canapea sau în picioare? Dorim ca scumpii noștri morți să ia, după trecerea dincolo, pozițiile pe care le preferau în timpul vieții. S-a gândit puțin, afișând un zâmbet șiret: – Nu toate, firește. Dar dacă, de exemplu, o doamnă dădea multe telefoane, o putem așeza cu telefonul în mână. Drăguț, nu ?”

  Invitația de a participa la o petrecere exclusivistă nu este lipsită de peripeții prezentate în stilul caracteristic de autoare. Petrecerea devine interesantă prin prezentarea actorilor prezenți, lecturarea celor întâmplate edifică multe aspecte relatate anterior de autoare, un fel de ți-am spus că așa  se desfășoară  lucrurile aici, pare să fie motto-ul transmis.

  ,,Începusem să mă simt prost, experimentul durase prea mult. Curiozitatea mi se preschimbase în perfidie, îmi dădeam seama. Totodată, aveam chef să strig și să rad, să evadez din paradisul acela al mumiilor care nu aveau curajul nici măcar să bea un pic de vin franțuzesc de teamă să nu notez asta în carnetul meu îngrozitor.

  Oriunde mergeam și cu oricine mă întâlneam, răceala și reticența reveneau. Vedetelor de la Hollywood le este frică de public, le este frică de producători, le este frică mai ales de jurnalișți, care uneori le sunt cei mai prețioși aliați, iar alteori cei mai nemiloși dușmani”.

  Multe personalități din lumea cinematografiei sunt prezentate rând pe rând, unele cu poveștile lor de succes, altele cu căderile datorate epuizărilor nervoase care au rezultat. La două dintre acestea autoarea le dedică un capitol întreg, vorbim de Judy Garland și Gene Tierney, protagonistele unor povestiri impresionante ce merită cunoscute și înțelese. Alegerea acestora, portretizate de autoare ca fiind două ființe tragice de la Hollywood” pare să ilustreze cel mai bine vena de nebunie de pe străzile Hollywoodului, orașul tranchilizantelor și al terapiei psihologice”.

La Hollywood, toți vor să pară normali, dar niciunul nu reușește să fie, nici măcar atunci când vorbesc.

   Întregul roman este o radiografie a celor care au dat viață și au scris istoria cinematografiei americane.  Întâmplări din viața acestora, modul cum își ocupă timpul, complexele dobândite si care nu încetează să surprindă prin natura lor, relațiile amoroase și uneori atât de superficiale, orgoliile și prejudecățile acestora, sunt doar câteva dintre relatările prezentate de autoare.

  Recomand romanul de debut al Orianei Fallaci, pentru cei care au cunoscut rezultatele muncii sale, aici vedem primii pași, pasiunea debordantă pentru nou, ironia tăioasă dar binemeritată, respectul pentru adevăr, dar mai ales, îi  întrezărim potențialul  dovedit ulterior prin scrierile sale.

Carte disponibilă pe site-ul Lebăda Neagră

Verifică disponibilitatea cărții în librăriile online: libris, elefant, cartepedia, librărie.net şi cărtureşti

Recenzii cărți

 

7 COMMENTS

Leave a Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.