Cincizeci de umbre descătuşate

Cincizeci de umbre descătuşate – E.L.James – recenzie – vol.3

Cincizeci de umbre descătuşate

Autor: E.L. James

Număr pagini: 712

Tip: Ficțiune erotică

Impresii Cincizeci de umbre descătuşate – ultimul capitol> Întotdeauna am fost de părere că o carte răspunde prin conținutul său unei anumite întrebări sau atinge o problematică ce a fost discutată, dar care nu a fost concluzionată în cadrul unor discuții de specialitate.

Până acum nu mi-am pus această problemă legată de seria “50 de umbre ale lui Grey”, însă finalizând volumul trei, am început să conștientizez faptul că autoarea a încadrat această poveste în același tipar, acela de a răspunde unor întrebări nelămurite ale publicului. Prin tema abordată, și anume ficțiunea erotică, a atins acel subiect oarecum tabu în lumea literară, având în vedere faptul că în prezent această temă este încă în dezvoltare. Poate că mulți dintre noi ne-am întrebat: oare cum este viața unei persoane care își găsește plăcerea în practici sexuale bazate pe violență? Însă, pe lângă asta, autoarea a reușit să ne introducă în viața unei persoane bântuite de trecut, a reușit să ne scoată cumva din cadrul vieții noastre perfecte și să ne arunce în vârtejul unui destin marcat de suferință. Atingând sufletul cititorilor, autoarea a reușit să creeze o serie care a ajuns să fie cel mai vândut titlu din istoria cărților electronice.

Citind aceste volume și observând caracterul lui Christian Grey, mi-am adus aminte de cartea Lisei Bourbeau, numită “Cele 5 răni care ne împiedică să fim noi înșine”, în care spunea că fiecare rană sufletească este acoperită de o mască pe care o adoptăm pentru a ne proteja. Aflând povestea lui, am constatat că el se încadrează în două tipare. Datorită abandonului, el ajunge să fie cumva dependent. Dependent de un anumit stil de viață care îl ține la suprafață, apoi dependent de prezența Anei atunci când o cunoaște. Pe de altă parte, el a simțit acest abandon ca pe o trădare, și ca urmare a adoptat și o masca de dominator pentru a putea uita și supraviețui cu aceasta fără să se scufunde în amărăciune.

În acest ultim volum, am observat cum Christian temătorul a început să își înfrunte problemele, să se accepte așa cum e, să își îmbrățișeze trecutul și să reușească să se deschidă în fața Anei. Este în mare parte influența ei asupra lui, a iubirii pe care ea i-o poartă și a încrederii pe care ea i-o oferă, însă și a evenimentelor pe care acesta le trăiește și care îl fac să înțeleagă că lumea nu se învârte doar în jurul lui și a companiei lui. Astfel, deși din punct de vedere emoțional a rămas un adolescent, așa cum îl caracterizează Dr. Flynn, el începe să se maturizeze și să își înțeleagă condiția spirituală care l-a călăuzit până la vârsta de 27 de ani.

Am avut plăcerea să descopăr în acest volum mai multă acțiune, mai mult suspans decât în cele precedente. Deși consider că autoarea încă ar mai fi avut de îmbunătățit unele elemente care țin de exprimarea ideilor, nu pot să nu observ o evoluție stilistică ce a dus la o mai bună conturare a poveștii și a desfășurării evenimentelor.

Citind acest volum, am constatat un alt aspect al caracterului lor. Ana  este foarte încrezătoare și determinată în ceea ce privește iubirea (cu excepția scurtelor momente în care se îndoiește de faptul că este femeia potrivită pentru el), însă este destul de nesigură în ceea ce privește cariera. Pe de altă parte, Christian a reușit să își construiască un imperiu și este capabil să riște în afaceri fără să clipească, însă când vine vorba de iubire și tot ce ține de ea, pare că își pierde curajul și nu reușește să se considere capabil de a ține o femeie lângă el. Cel mai probabil asta a fost ceea ce i-a ținut împreună și i-a unit atât de mult. Fiecare dintre ei a fost ceea ce nu a putut celălalt să fie.

Mi-a plăcut mult în cartea asta felul în care autoarea a expus personajele. Mi se pare că fiecare este bine definit, și că își dezvăluie caracterul prin acțiunile pe care le face, prin ceea ce spune și simte, însă nu s-a făcut abuz de acest lucru. Au fost și caractere care au avut un rol destul de puțin important cum ar fi Bob –  soțul Clarei, Hannah, Ros, Andreea și care nu au fost scoase la lumină foarte mult, deși consider că Hannah a fost cumva un personaj cheie al derulării poveștii dintre cei doi.

Mi-a plăcut cum a fost conturat și personajul Jack Hyde. Deși nu este unul din caracterele pozitive, autoarea a reușit să îi definească un spirit puternic și determinat, chiar dacă nu spre a face lucruri pozitive.

Unul din aspectele pe care le-am observat în primul volum și pe care l-am dezaprobat inițial a fost prezența detaliilor uneori nenecesare, descrierea mult prea concisă și repetitivă a unor sentimente, gânduri etc. Însă de data asta mi s-a părut că aceste descrieri au fost cumva necesare și că au fost plasate exact acolo unde trebuie, deși au fost momente în care am considerat că detaliile au lipsit sau că au fost lipsite de originalitate.

Acum, uitându-mă în spate, cred că aș putea să spun că, din multitudinea de caractere care a fost prezentată, preferatul meu este Christian. De ce? Pentru că este un om complex și, deși în aparență pare vulnerabil, el a găsit puterea necesară de a se lupta cu fantomele trecutului, de a depăși amintirea traumelor din copilărie și a se ridica din cenușă ca pasărea Phoenix. Da, a fost ajutat și de faptul că a fost adoptat de o familie iubitoare și înstărită, însă asta nu ar fi contat dacă el ar fi ales să trăiască o viață derizorie, care să nu iasă cu nimic din limitele normalului.

La sfera opusă, deși nu pot să spun că nu mi-a plăcut deloc, se află Mia. Deși pare o persoană sociabilă și plăcută, pare uneori imatură și inoportună, însă spre apărarea ei pot spune că mi-a lăsat impresia de persoană sufletistă care ar fi gata să se sacrifice pentru binele cuiva drag.

Și Anastasia, ei bine ea este o persoană oarecum normală, care se luptă să nu își piardă identitatea atunci când iese dintr-o lume în care își cumpără haine de la Walmart și intră într-una în care are lumea la picioare. Este cea care încearcă să se regăsească zi de zi atât pe sine, pentru a învăța să rămână ea însăși și a se adapta la noul context social, cât și pe Christian, pentru a reuși să îl înțeleagă și să îl accepte pentru ceea ce este.

În final, nu aș putea să caracterizez această serie ca fiind o opera de artă, însă consider că reflectă într-o măsură sau alta preferințele publicului, fie că țin de înclinația către ficțiunea erotică, fie că ține de curiozitatea de a intra în lumea unui dominator sau dorința de a citi ceva ușor care să nu necesite analize complexe și descifrări ale unor mesaje criptate. Este un bestseller care a ajuns acolo unde trebuie.

Cartea Cincizeci de umbre descătuşate – E.L. James- poate fi comandată de pe librăria online Librex.ro

50 de umbre ale lui Grey de E-L.James- Vol. 1-recenzie

Cincizeci de umbre întunecate – E. L. James – vol. 2 -recenzie

Cărţi erotice

Cincizeci de umbre descătuşate – E.L.James – ultimul capitol

***Gabriela Rădulescu(Gabi)***Eu sunt Gabi, și mi se mai zice ştrumf sau șoricel. Sunt o persoană deschisă și amuzantă, sau cel puțin așa mi se spune. Îmi place să fac multe lucruri, de cele mai multe ori în același timp.    În timpul liber stau sub un morman de cărți, și când nu sunt acolo, sunt... sub alt morman de cărți.    Dacă vrei să îmi atragi atenţia poți să îmi trimiți o melodie (rock sau latino – știu sunt ciudată) sau o carte. Se zice că nu se face primăvară cu o floare, dar cu o carte pentru mine se face.    Așa cum spuneam mai sus, sunt o combinație ciudată. Sunt o IT-istă care citește și ascultă rock și muzică latino. Nu știu de unde mi s-au tras pasiunile astea combinate, dar îmi place ceea ce sunt. :)