50 de umbre ale lui Grey de E-L.James- Vol. 1-recenzie

50 de umbre ale lui Grey de E.L.James- Vol. 1-recenzie

50 de umbre ale lui Grey Vol. 1

Autor: E.L.James

Traducere: Constantin Dumitru-Palcus
Număr pagini: 616
Ficţiune erotica

Am ales recent să ies puțin din zona mea de confort și să citesc o carte mai puțin convențională, și anume “50 de umbre ale lui Grey”. O serie erotică ce s-a transformat rapid într-un bestseller internațional. Autoarea lui este E.L. James, acronimul pentru Erika Leonard. Născută în Londra, are origini chiliene și scoțiene. Deși și-a dorit mereu să scrie, aceasta fiind pasiunea ei, viața de familie și necesitățile zilnice au împiedicat-o să își urmeze visul. Seria „50 de umbre ale lui Grey” a scris-o ca răspuns la seria Twilight, după ce a terminat-o de citit. Cred că este redundant a mai spune despre ce este vorba în această carte, însă voi face uz de prezumpția că sunt persoane care nu au citit-o și nu au văzut filmul, pentru a spune câteva cuvinte pe această temă.

Așadar, seria prezintă povestea Anastasiei Steele și a lui Christian Grey, ea studentă la filologie și el un om de afaceri “ilegal” de bogat. Cei doi se întâlnesc cu ocazia unui interviu pe care Anastasia (Ana) i-l ia lui Christian atunci când colega ei, Kate este bolnavă. Cei doi simt o atracție puternică unul față de celălalt și, indiferent cât de mult ar încerca să stea departe, se avântă într-o relație neconvențională. Aș spune oarecum toxică, deoarece nu face bine niciunuia dintre ei decât într-o mică măsură, și este doar un bine iluzoriu pentru că de fapt fiecare știe că nu primește de la celălalt ceea ce are nevoie. Anastasia se simte copleșită cumva de darurile scumpe pe care le primește și are senzația că este tratată că o femeie ușoară, în vreme ce Christian se simte deranjat dacă ea nu le primește. Ea este la prima ei iubire, el este deja expert într-ale amorului. Și totul se transformă treptat într-un joc teribil care își dezvăluie adevăratele reguli abia după ce Christian o duce pe Anastasia în „sala de jocuri”, o camera plină cu instrumente specifice sado-masochismului și unde el își obține adevărata plăcere. Stupefacția Anei nu cunoaște limite la aflarea acestui secret, însă cumva reușește să își păstreze cumpătul și să treacă peste acest „mic” inconvenient. Dar reușește cu adevărat?

Acest roman mi-a extins cumva sferele literare și m-a făcut să privesc dincolo de viața de zi cu zi a existenței mele monotone, așa cum ar descrie-o unii. M-a impresionat mai ales curajul autoarei de a scrie ceva ce nu oricine ar scrie și nu oricine ar avea curajul să exprime. Îmi imaginez cumva că această serie a ieșit la lumină din fanteziile ei pe această temă, deși numai ea ne-ar putea spune cu adevărat care a fost temeiul afectiv pe care s-a bazat. Un alt lucru de observat este definirea personajelor. Sunt total antagonice, însă acesta este chiar lucrul de la care a pornit toată povestea. El este un dominator convins, ea pare supusa perfectă. Spun pare deoarece pe parcursul relației ei cu Christian reușește să își descopere puteri pe care nu le cunoștea și să își exprime dorințe pe care nu a crezut vreodată că le are. La fel și Christian. Deși în prima zi în care a văzut-o a considerat-o candidata ideală pentru fetișurile lui de dominant, își dă seama că de fapt ea este mai mult decât o simplă supusă, că este o femeie care, deși neexperimentată, are niște principii bine stabilite. Asta îi spune și ei și o tratează cu complimente de genul dorului de gura ei mare. Deși intenția lui inițială este aceea de a încheia un contract, el amână din ce în ce mai mult acest moment pe măsură ce capătă încredere în ea. Regulile care trebuiau să fie scrise se transformă astfel într-un acord consensual între cei doi bazat pe aprobare reciprocă a faptelor celuilalt, discutate în prealabil.

Din ce am citit în acest volum, pot defini două tipare comportamentale pentru fiecare. Primul tipar este cel evident, acela de dominator versus supusă. Cel de-al doilea tipar comportamental este acela de coleric la el și melancolic la ea. El are curajul și îndrăzneala pe care ea nu le are, ea are calmitatea și prudența care îi lipsesc lui. Cumva, în tot acest joc periculos și deloc comod pentru niciunul dintre ei, se completează. Cum? Nu știu. Poate chiar e adevărat proverbul ăla cum că extremele se atrag. Oricum, per total am apreciat originalitatea, imaginația, povestea, însă au fost și câteva aspecte pe care personal le-aș fi preferat altfel. Primul dintre ele ar fi faptul că uneori sunt unele neconcordanțe între două momente diferite. Un exemplu concret ar fi faptul că Ana acum zice că a adormit și apoi povestește că la două minute după momentul anterior s-a întâmplat altceva, că se uită la ceva anume. Și din context deducem că nu era a doua zi dimineață. Un alt lucru la care, din punctul meu de vedere, putea să se mai lucreze, este faptul că se face referire la aceeași idee chiar și atunci când nu este necesar. Un exemplu este faptul că Anastasia specifică de mai multe ori în carte ca și cum ar fi prima dată faptul că a ei colegă de cameră, Kate, are un efect amețitor asupra bărbaților. Părerea mea e că una e să emfazezi un punct de vedere cu alte argumente și alta este să îl repeți cu fix aceeași propoziție. Dacă tot sunt la partea asta, mi se pare ca Ana simte că se află în umbra lui Kate și are cumva un complex de inferioritate în fața ei. Kate e deșteaptă, Kate e frumoasă etc etc. Și al treilea lucru care personal nu prea m-a încântat a fost folosirea excesivă a vocii interioare și a zeiței intime. Pe lângă faptul că sunt prezente aproape oriunde, ceea ce ar fi relativ ok, se specifică de fiecare dată despre ce e vorba, deși cred că am putea să ne dăm seama din context. Și de partea cealaltă în primul rând nu am înțeles de ce a fost nevoie și de o zeiță intimă pe lângă vocea interioară. În al doilea rând, felul în care a fost utilizată noțiunea mi s-a părut puțin copilăresc. Am avut cumva impresia de film erotic creat la Disney pentru copii, iar combinația asta nu mi se pare una dintre cele mai reușite.

În final, făcând abstracție de elementele menționate mai sus, nu pot decât să spun că a fost o experiență interesantă cititul acestei cărți. Deși nu m-a ținut tocmai cu inima la gură, neavând o intrigă foarte bine definită (cel mai probabil urmează să apară în volumul doi), a reușit să mă facă să termin cu bine toate cele  600 de pagini și să vreau să citesc și următorul volum. Așadar mă voi opri aici și voi reveni cu partea a doua după ce o voi fi terminat de citit.

Cartea 50 de umbre ale lui Grey de E-L.James poate fi comandată de pe site-ul Librex.ro

Cărţi erotice

Fifty Shades

50 de umbre ale lui Grey Vol. 1

***Gabriela Rădulescu(Gabi)***Eu sunt Gabi, și mi se mai zice ştrumf sau șoricel. Sunt o persoană deschisă și amuzantă, sau cel puțin așa mi se spune. Îmi place să fac multe lucruri, de cele mai multe ori în același timp.    În timpul liber stau sub un morman de cărți, și când nu sunt acolo, sunt... sub alt morman de cărți.    Dacă vrei să îmi atragi atenţia poți să îmi trimiți o melodie (rock sau latino – știu sunt ciudată) sau o carte. Se zice că nu se face primăvară cu o floare, dar cu o carte pentru mine se face.    Așa cum spuneam mai sus, sunt o combinație ciudată. Sunt o IT-istă care citește și ascultă rock și muzică latino. Nu știu de unde mi s-au tras pasiunile astea combinate, dar îmi place ceea ce sunt. :)