Ucenicul asasinului (Trilogia Farseer, partea I) de Robin Hobb – recenzie

Anul publicării în limba română: 2023
Titlul original: Assassin’s Apprentice (1995)
Traducere: Antuza Genescu
Număr de pagini: 448

Ucenicul Asasinului este primul roman din trilogia epic fantasy Farseer, scrisă de autoarea americană Robert Hobb

Acțiunea volumului se desfășoară într-un univers fictiv de inspirație medievală și urmărește povestea lui Fitz, un băiat bastard cu sânge regal, care ajunge să fie instruit ca asasin.

Cu meticulozitate descriptivă surprinzătoare pentru un epic fantasy, Hobb ne introduce în Regatul Celor Șase Ducate, o lume prezentată în cele mai mici detalii. Rivalitățile politice și intrigile de Curte, un sistem magic simplu, dar eficient, ce se încadrează perfect în ambient, și o mare varietate de personaje fac din acest prim roman al seriei o lectură extrem de plăcută, în pofida unui ritm destul de molcom al acțiunii propriu-zise.

Tensiunea crește încet, dar constant, de-a lungul firului narativ. Se acordă o foarte feminină atenție prezentării vieții de zi cu zi, de la hrană la îmbrăcăminte, și acest stil poate părea puțin frustrant, măcar pentru cititorii de gen masculin, dar caracterizarea excepțională a personajelor compensează lentoarea desfășurării evenimentelor. Hobb reușește să creeze personaje variate, complexe, profunde, extrem de reale în calitățile și defectele lor, pe care le cuprinde într-o poveste logică și bine închegată.

Într-o lume aspră, plină de neprevăzut, istorisirea prinde contur când Fitz, fiul nelegitim al viitorului rege, prințul moștenitor Chivalry, este adus în avanpostul Moonseye, de către un țăran care-l avea în grijă. Fiindu-i dezvăluită adevărata identitate, bastardul de stirpe regală călătorește către capitala Buckkeep, sub îndrumarea grăjdarului Burrich, un credincios servitor al tatălui său.

În acest burg al intrigilor, Fitz își găsește sprijin în fratele lui Chivalry, Verity, dar este aspru tratat de Regal, fratele său vitreg.

Sub îndrumarea devotată a lui Burrich, Fitz crește în mijlocul animalelor, dar se simte adesea singur și marginalizat. Un cățeluș numit Curiosul devine singurul său tovarăș, iar legătura lor telepatică, cunoscută în popor sub numele de Harul, le permite să comunice într-un mod străvechi și misterios. Din motive de păstrare a sănătății mintale, pe care băiatul nu le înțelege, această legătură este în cele din urmă întreruptă brutal de Burrich, lăsându-l pe Fitz cu inima frântă și cu teama de a se mai apropia sufletește de cineva.

Eticheta de „bastard” va apăsa asupra copilului/adolescentului toată viața: va fi insultat, luat în râs, depreciat… Apoi, într-o zi, bătrânul rege Shrewd îl cheamă la el și îl încredințează omului său de încredere, Chade. Antrenat ca asasin de către acesta, un maestru al meseriei, Fitz își descoperă talente nebănuite și onorează cu conștiinciozitate datoriile impuse de rege… Vestea tragică a morții tatălui său, Chivalry, aduce cu ea suspiciuni și un nou val de conspirații.

În timp ce Fitz evoluează în Buckkeep, Pirații Corăbiilor Roșii amenință țărmurile Celor Șase Regate. Acești străini periculoși atacă fără milă sate și orașe, luându-i ostatici pe oameni și transformându-i în „neoameni”, ființe înfricoșătoare cărora le-a fost răpită umanitatea. În fața acestei amenințări malefice, Fitz descoperă că Harul său, pe care începuse să-l utilizeze ca pe o armă secretă, are limite și nu-i mai este de ajutor în prezența unor vrăji mai puternice.

Odată cu învățarea Meșteșugului, o formă superioară de magie, este pusă la încercare mai mult ca niciodată loialitatea și puterea lui Fitz, iar confruntarea cu Pirații Corăbiilor Roșii devine una directă, ce ar putea să-i fie fatală.

În timpul aventurilor sale, Fitz este implicat în intrigi de Curte, rivalități politice și descoperă că lumea în care trăiește este plină de secrete și primejdii. Înfruntând amenințări interioare și exterioare, el se transformă într-un protagonist puternic și hotărât, dispus să-și asume responsabilități și să înfrunte adversitățile.

Pe măsură ce planurile politice ascunse se desfășoară, bastardul princiar trebuie să navigheze printre trăiri contradictorii, să facă alegeri dificile și să descopere cine sunt adevărații lui aliați.

Într-un univers al magiei subtile și al conspirațiilor întortocheate, Fitz se trezește în mijlocul unui complot care amenință să răstoarne echilibrul fragil al regatului. Confruntat cu provocări pe care nu le-a căutat, el trebuie să găsească curajul și înțelepciunea de a se ridica la momentul oportun împotriva complotiștilor și de a-și croi propriul destin.

Ucenicul asasinului este o istorisire a creșterii, a descoperirii de sine și a alegerii drumului corect în viață, chiar și atunci când piedicile par să se ivească la fiecare pas.

Robin Hobb e unul dintre pseudonimele scriitoarei americane Margaret Astrid Lindholm Ogden. Născută în 1952, în California, a crescut în Alaska, iar la optsprezece ani s-a căsătorit și s-a mutat pe insula Kodiak, unde a început să scrie.

Între 1983 și 1992, a semnat exclusiv cu pseudonimul Megan Lindholm mai multe titluri de fantasy contemporan. Din 1995 a adoptat pseudonimul Robin Hobb pentru romanele sale fantasy de inspirație medievală.

Ucenicul asasinului (Assassin’s Apprentice, 1995), romanul de debut sub semnătura Robin Hobb, a fost nominalizat pentru British Fantasy Award. Volumul a fost publicat prima oară la Editura Nemira (2016), alături de celelalte două volume din seria FarseerAsasinul regal și Răzbunarea asasinului.

Reeditarea din 2023 a apărut în colecția Armada, în condiții grafice excelente.